Aangezien Marijnissen zelf ook muzikant is geweest en nog steeds op het podium staat als MC, ben ik benieuwd welke lessen hij daar eventueel heeft geleerd die hij nu als brandmanager toepast: “Als MC sta je naast de DJ en moet je het publiek ‘op hypen’ door de microfoon. Ik heb een hekel aan MC’s die door de muziek praten, dus probeer ik zelf alleen door de breaks te praten, of daadwerkelijk iets toe te voegen”. Ik heb met mijn band in Zutphen vroeger tien jaar podiumervaring opgedaan en als MC stond ik ook jarenlang twee à drie nachten per week in een discotheek of op festivals. Met de band speelden we voor driehonderd man in een kroeg, terwijl ik als MC regelmatig op festivals zoals.Latin Village voor 10.000 man mocht staan. Dat doet wat met je. Je staat uren in het zicht en je moet jezelf dan wel een houding weten te geven. Die ‘zelfreflectie’ heeft me heel erg geholpen en helpt mij ook om mijn artiesten te begrijpen. Ik snap de onzekerheid, de spanning, de adrenaline, de ups en de downs. Waar ik zelf vroeger onzeker was, heb ik nu gewoon schijt. Dat is wat ik ze probeer mee te geven. Wat ik als ‘brandmanager’ adviseer is om anders te durven. Je moet schijt hebben, je moet ‘fuck you’ durven zeggen, maar je moet ook luisteren. Want als je te veel ‘fuck you’ roept werkt dat weer averechts. Als jij uniek bent, heb je ook geen concurrenten. Als jij iets doet wat niemand doet, zoals bijvoorbeeld David Bowie of Michael Jackson of nu Beyoncé of Kanye West, dan ben jij je eigen one-man-show en zal je altijd voorop lopen en de grootste zijn. Op het moment dat je creatief gaat inleveren om aan wensen te voldoen begeef je je op glad ijs. Uiteindelijk zul je wel af en toe moeten bijsturen en heeft ook Michael Jackson nogal eens een mainstream-hit gemaakt, maar hij bleef altijd dicht bij zichzelf. Hij kon zich dat permitteren, doordat hij uitstraalde dat hij niet zomaar een artiest was, maar echt anders dan anderen. Als je dat claimt, dan gaan mensen het ook begrijpen.”
Marijnissen is ook brandmanager voor Wander, een Nederlandstalige singer-songwriter uit Giels Talentenjacht, en is vier dagen per week publisher bij Be Yourself Music. Heeft Marijnissen eigenlijk ook invloed op de (artistieke) keuzes van de muzikant? “Als publisher bemoei ik me wel met de muziek, maar bij Jett Rebel nooit. Hij maakt wat hij maakt en ik zorg voor het beeld en de beleving eromheen. Als publisher is het anders, dan ben ik regelmatig bij mijn producers in de studio. Het zijn allemaal dance-gasten, met hier en daar wat wensen om crossover te gaan. Ik zet dan schrijfsessies op met songwriters, of koppel ze aan andere producers of zangeressen. Ik heb daarin dus iets meer invloed op de artistieke kant, maar ik wil dat eigenlijk niet zo noemen. Je kunt het ze vragen, maar ik zit ze allemaal juist aan te sturen om met hun eigen ding te komen. Een eigen sound, een unieke beat, iets opvallends gewoon. Anders win je de wedstrijd nooit.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!